Stoimy przed następującą sytuacją: mamy numeryczny model terenu i chcielibyśmy „wyłuskać” z niego wysokości, ale tylko w interesujących nas i ściśle określonych miejscach. Lokalizacja tych miejsc jest zwizualizowana przez punktową warstwę wektorową.
Oczywiście można odczytać wartość konkretnego piksela, a następnie uzupełniać tabelę atrybutów. Jednak na dłuższą metę pomysł ten może okazać się trochę pracochłonny. Dzięki wtyczce Raster Interpolation – calculate elevations można ten proces zdecydowanie przyspieszyć. W poście użyłem następujących danych: SRTM dla chilijskiej wyspy Guamblin Island oraz wykonana na potrzeby postu punktowa warstwa wektorowa.
Po wczytaniu warstw trzeba określić, w której kolumnie będą wysokości (w tym przypadku kolumna g)
Po zainstalowaniu wtyczki z repozytorium włączamy ją i ustawiamy potrzebne opcje.
W oknie wtyczki ustawiamy: warstwę rastrową, kanał tej warstwy, warstwę przeznaczenia (punktową warstwę wektorową), pole w tabeli atrybutów, które zostanie zaktualizowane oraz metodę interpolacji czyli jak uzyskamy wysokość naszego punktu z rastra.
Do wyboru mamy trzy metody:
- nearest neighbor (najbliższego sąsiada), w której wysokość obliczana jest na podstawie czterech najbliższych pikseli,
- bi-linear (biliniowa), będąca rozszerzeniem metody liniowej,
- bi-cubic (bikubiczna), w której interpolacja polega na użyciu wszystkich sąsiadujących pikseli.
Ponadto wtyczka oferuje możliwość dodania stałej do interpolowanych wysokości oraz dwie opcje, w których można zaktualizować tylko niezdefiniowane rekordy lub tylko rekordy odpowiadające aktualnie zaznaczonym obiektom na warstwie.
W efekcie otrzymujemy zaktualizowaną kolumnę g, o wartości wysokości w miejscach ich położenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz