31 maj 2014

Jak zrobić kartogram anamorficzny?

   W ostatnim czasie coraz więcej opracowań kartograficznych przedstawia zjawiska przestrzenne za pomocą kartogramów anamorficznych. Prezentują one podobnie jak zwykłe kartogramy aspekt danego zjawiska, jednak z tą różnicą, że wartość atrybutu ma bezpośredni wpływ na wielkość powierzchni reprezentującego go obiektu. Przykład poniżej:



     Do zrobienia kartogramu zostały wykorzystane następujące dane:
- granice administracyjne Polski, pochodzące z Natural Earth
- informacje dotyczące gęstości zaludnienia w województwach Polski na 2013 rok, pochodzące z Wikipedii
oraz oprogramowanie open source - ScapeToad.
     Program może nie jest specjalnie rozbudowany, ale dzięki temu jest prosty w użyciu i co najważniejsze dobrze spełnia swoją rolę, tzn. tworzy kartogramy anamorficzne. ScapeToad używa algorytmu Gastner/Newmana, który zmienia powierzchnię poligonów na mapie w taki sposób, aby dostosować ją do zmiennych zdefiniowanych przez użytkownika, jednocześnie nie zmieniając relacji topologicznych pomiędzy tymi obiektami. Więcej o algorytmie można znaleźć na stronie Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.


    ScapeToad nie wymaga instalacji, jednak aby go uruchomić trzeba mieć zainstalowaną w systemie wirtualną maszynę Javy.
     Po wczytaniu do programu pliku .shp uruchamiamy moduł tworzenia kartogramu i przechodzimy przez kolejne kroki wykonywania mapy.

  
      W tym celu wybieramy zasięg przestrzenny, czyli naszą warstwę oraz zmienne statystyczne, czyli wartości atrybutów i ich typ. Należy pamiętać, aby wczytana warstwa była spójna topologicznie. Ponadto, dodając kolejną warstwę możemy ograniczyć transformację, aby zachować pewne cechy topologiczne. Ostatnim etapem jest określenie jakości proporcjonalności pomiędzy nowymi powierzchniami poligonów, a określoną przez nas zmienną. Jeżeli komuś nie odpowiada jakość transformacji uzyskiwana za pomocą suwaka, może zmienić jej parametry ręcznie.


   Po zakończeniu mamy do dyspozycji legendę oraz dwie warstwy: przetransformowaną warstwę wejściową i siatkę deformacji. Program generuje także pełny raport z tworzenia kartogramu.

     
     Teraz pozostaje tylko eksport warstw do formatu .svg lub .shp i „podrasowanie” kartogramu np. w Inkscape lub QGIS.
 



Udanego tworzenia ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz