25 paź 2013

Dwa w jednym

     Okazuje się się, że można z powodzeniem połączyć fotogrametrię z jej „młodszym bratem” skaningiem laserowym na jednej latającej platformie. Pytanie dlaczego nie? … postawił sobie zespół Diamond Airborne Sensing i … udało się.

Diamond DA-42 MPP GEOSTAR

     Jako platforma posłużył im samolot Diamond DA-42 MPP GEOSTAR, który po przeróbce z rozpoznawczego stał się modelem fotogrametrycznym. Samolot ten należy do jednych z najbardziej ekonomicznych na świecie. Dwusilnikowy Geostar może utrzymać się w powietrzu więcej niż 11 godzin, jego zasięg to 1930 km, a wielkość obszaru objętego pomiarem może wynieść ponad 3000 km2.  

Kamera cyfrowa

     Za obrazowanie fotogrametryczne odpowiada kamera zainstalowana w specjalnym module w nosie samolotu, natomiast umieszczony pod środkową częścią kadłuba skaner laserowy mapuje topografię terenu, nad którym odbywa się nalot. Dzięki połączeniu obu technologii możliwa jest dokładna realistyczna reprezentacja 3D skanowanych obiektów.


Skaner laserowy
    Instrumenty pomiarowe, w które został wyposażony samolot to również najwyższa półka w swojej klasie:
  • skaner laserowy dalekiego zasięgu Riegl LMS-Q780
  • wysokorozdzielcza fotogrametryczna kamera cyfrowa ULTRACAM LP Microsoft – u i VEXCEL Imaging
  • stabilizacja kamery SSM 350 L firmy SOMAG pozwalająca w dużym stopniu zmniejszyć ruchy kamery
  • systemy zarządzania lotem CCNS 5 / AEROCONTROL 2, na które składają się m.in.: naprowadzanie, pozycjonowanie.



     Według producenta Geostar będzie miał wiele zastosowań. Zostanie wykorzystany m.in. do : badań dotyczących miast, krajobrazów, infrastruktury oraz lodowców i pól śnieżnych, a także do wykrywania katastrof środowiskowych.


1 komentarz: