Okazuje się się, że można z
powodzeniem połączyć fotogrametrię z jej „młodszym bratem”
skaningiem laserowym na jednej latającej platformie. Pytanie dlaczego nie? … postawił sobie
zespół Diamond Airborne Sensing i … udało się.
![]() |
| Diamond DA-42 MPP GEOSTAR
Źródło: http://www.diamond-air.at
|
Jako platforma posłużył im samolot
Diamond DA-42 MPP GEOSTAR, który po przeróbce z rozpoznawczego
stał się modelem fotogrametrycznym. Samolot ten należy do jednych
z najbardziej ekonomicznych na świecie. Dwusilnikowy Geostar może
utrzymać się w powietrzu więcej niż 11 godzin, jego zasięg to
1930 km, a wielkość obszaru objętego pomiarem może wynieść
ponad 3000 km2.
![]() |
| Kamera cyfrowa
Źródło: http://www.diamond-air.at
|
Za obrazowanie fotogrametryczne
odpowiada kamera zainstalowana w specjalnym module w nosie samolotu,
natomiast umieszczony pod środkową częścią kadłuba skaner
laserowy mapuje topografię terenu, nad którym odbywa się nalot.
Dzięki połączeniu obu technologii możliwa jest dokładna
realistyczna reprezentacja 3D skanowanych obiektów.
| Skaner laserowy
Źródło: http://www.diamond-air.at
|
Instrumenty pomiarowe, w które został
wyposażony samolot to również najwyższa półka w swojej klasie:
- skaner laserowy dalekiego zasięgu Riegl LMS-Q780
- wysokorozdzielcza fotogrametryczna kamera cyfrowa ULTRACAM LP Microsoft – u i VEXCEL Imaging
- stabilizacja kamery SSM 350 L firmy SOMAG pozwalająca w dużym stopniu zmniejszyć ruchy kamery
- systemy zarządzania lotem CCNS 5 / AEROCONTROL 2, na które składają się m.in.: naprowadzanie, pozycjonowanie.
Według producenta Geostar będzie miał
wiele zastosowań. Zostanie wykorzystany m.in. do : badań
dotyczących miast, krajobrazów, infrastruktury oraz lodowców i pól
śnieżnych, a także do wykrywania katastrof środowiskowych.
Źródło: http://www.diamond-air.at


Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuń