19 paź 2013

Progowanie (thresholding) w QGIS

     W ostatnim czasie zostało uwolnionych dużo danych spektralnych pochodzących z satelitów teledetekcyjnych . Są to zobrazowania, w których oprócz aspektów wizualnych i takiej ich interpretacji, ukryte są także informacje spektralne. Promieniowanie elektromagnetyczne jest odbijane od obiektów znajdujących się na powierzchni Ziemi z różną siłą w poszczególnych zakresach obrazowania, co pozwala na „wyciągnięcie” ze sceny potrzebnych informacji za pomocą przetwarzania obrazu (np. progowanie, filtracja, wagowanie, klasyfikacja). Do najprostszych technik tego typu zalicza się progowanie (thresholding) , które w łatwy sposób można wykonać w QGIS.




     Do tego celu będą nam potrzebne dwie rzeczy: obrazy wielospektralne i QGIS. W poście użyłem zobrazowań pochodzących z Landsata. Jeżeli chodzi o samo progowanie to można powiedzieć, że jest to takie przekształcenie obrazu, aby występujące na nim piksele miały dwie wartości 0 (dla wartości poniżej określonego progu) i 1 (dla wartości powyżej progu lub odwrotnie). Progowania można użyć np. w celu utworzenia maski, która posłuży do oddzielenia obszarów sceny z dalszego przetwarzania lub do prostej klasyfikacji, dzięki której można wyodrębnić określone jasności pikseli odpowiadające konkretnym formom pokrycia terenu np. wody, lasy.
Po otwarciu pliku w programie należy określić wysokość naszego progu. W tym celu włączamy narzędzie Value Tool, które pozwoli określić nam wartość piksela rastra, nad którym znajduje się kursor. Tutaj zajmiemy się wyodrębnieniem ze sceny wód. Ustawiamy kursor „nad wodami” i odczytujemy poszczególne wartości wybierając wartość progową. W tym przypadku będzie to 25.


Teraz przy pomocy Raster Transparecy ustawiamy wartość minimalną na 0, a maksymalną na 25. Efekt jest od razu widoczny w panelu mapy, więc aby lepiej wyodrębnić interesujące nas obiekty zmieniamy wartość maksymalną.


Włączamy kalkulator rastrów, wpisujemy nasz obraz z wartością progu - tu będzie to < 25 i generujemy obraz binarny.


Teraz obszary będące wodami mają wartość 1, a pozostałe 0 - można to sprawdzić odczytując wartości w Value Tool.


  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz